מקומי

חלוצת החקלאות האורבנית

חקלאות בר- קיימא, חקלאות עירונית, גינות קהילתיות, אלו הם מושגים המוכרים היטב בעידן של היום. לרגל יום האישה הבינלאומי שחל השבוע, הנה הצצה לתולדות חייה של אישה מיוחדת, חלוצה בתחום החקלאות האורבנית במדינת ישראל, רבקה ברייזמן ז"ל. בשנת 1921 חברו קבוצה של כ-15 נשים אמיצות, וכנגד כל המוסכמות והחלוקה המגדרית שהיתה קיימת באותן שנים, הן פנו לעבודה חקלאית והקימו יחד את 'משק פועלות'. בשנת 1931 התמנתה רבקה ברייזמן, עולה חדשה מרוסיה, למנהלת החווה ללימוד מקצועות החקלאות. היא קלטה אל החווה עולות ממדינות רדופות האנטישמיות ובכך העצימה אותן ונתנה להן אפשרות לרכוש השכלה ושפה.


רבקה ברייזמן, אשר ראתה את הפוטנציאל בחוות הלימוד והתפתחות תחום החקלאות האורבנית כבר אז, הקימה בשנת 1952 את בית הספר גננות ושתלנות – כך נקרא בזמנו – והוא זימן אליו בני נוער רבים שלמדו בבית הספר ייחודי זה. 
היה זה מפעל חייה. מעבר להיותו מוסד לימודי, החווה היתה לנקודת מפגש קהילתית בתוך מרחב חקלאי. רבקה ניפצה את תקרת הזכוכית, ובהחלט אפשרה לכל אותן נשים העוסקות בכל תחומי הסביבה הטבע והחקלאות, את אבן הדרך הראשונה ליוזמות נשיות, פורצות דרך וחדשנות חקלאית ברוח עירונית.
לימים שונה שם בית הספר ל'ויצו גן ונוף'. נוכחותו היא פנינה של טבע בלב העיר, הוא מהווה חלק משמעותי בפאזל העבודה העברית של מדינת ישראל ופתח תקוה בפרט.  
אז בפעם הבאה שתהיו בגינה קהילתית או בפרדס בקטיף עם המשפחה, תדעו שחלוצה אחת – פתח תקוואית עם המון אמביציה וחזון, דאגה להשריש, תרתי משמע, את ההוואי החקלאי העירוני בלב של כולנו. 

תמונות: שחר הרשקוביץ, מנהל בית הספר גן ונוף ואורי סער מנהל כפר הנוער גן ונוף.
תודה לכם על התמונות המרגשות.

תגובות פייסבוק

מיכל נוימן

פעילה חברתית

כתבות קשורות

Back to top button